Partner Manager: "Lyhördhet och nyfikenhet är A & O för långsiktiga affärsrelationer"
Du har ansvaret för våra partners, vad innebär det?
Vendre har i nuläget två olika kategorier av samarbetspartners som bidrar till ännu mer värde och en bättre produkt för våra kunder.
Våra Solution Partners är byråer som använder Vendre som bas, vi har själva plattformen för e-handel och därefter bygger de e-handel åt bolag med hjälp av vår plattform. Våra Tech Partners hjälper Vendre att skapa ett helt ekosystem för exempelvis frakt- och betallösningar, marketing automation verktyg, affärssystem och integration. Det här gör att Vendre kan erbjuda en helhetsprodukt och som till hög grad är viktigt för e-handlare som använder Vendre.
Så, vad gör du då?
Jag finns till för att stötta våra partners och hitta de bästa samarbetsformerna för oss alla. Exempelvis vilka strukturer och mål vi ska ha tillsammans. Om det börjar en ny kollega hos en av våra samarbetspartners, hur ska hen då introduceras till Vendres plattform? När en ny kund ska onboardas, vem gör vad i flödet? Det kan skilja sig en hel del beroende på om det är vi hos Vendre som inlett samarbete med kund eller om det är en av våra partners som primärt har hand om kunden. Det blir mycket utbildning för oss mellan bolagen, vi behöver förstå varandras produkter och tjänster för att vara bra rådgivare och hjälpa våra gemensamma kunder på bästa sätt. Så främst hur strukturen ser ut när det gäller säljare, projektledare och utvecklare samt hur kommunikationen mellan Vendre och våra partners ser ut.
Det låter komplext…
Det kan jag hålla med dig om, det här är ett stort område och kräver engagemang från oss alla för att det ska bli bra. Vi ska vara inlyssnande, hitta vägar framåt och vara snabbfotade. Här ser vi ett jättefint tillväxtområde där vi verkligen tror på en win-win för alla kunder, Vendre och våra partners. Vi kan dra lärdom av varandra och ge varandra skjuts.
För att ge ett konkret exempel på ett område där vi fortfarande lär oss och utvecklas så är det vår kundsupport. Istället för att hantera all kundkontakt själva så är det nu flera parter som är involverade, så här behöver vi vara tydliga med vilka frågor vi ska ta, och vilka som partnern ansvarar för. Dels för att det ska bli tydligt för oss, men framförallt för våra gemensamma kunder.
Är det svårt för våra kunder att förstå?
Kunden ska känna trygghet i sin resa. Ofta är Vendre en del i ett större projekt, och vi står för frågor om hur plattformen fungerar. När kunden kommer till Vendre ska de känna att vi är experter och ger rekommendationer utifrån vad just den kunden behöver. Det är sällan en kund sitter och går igenom partnerlistan, istället vägleder vi och föreslår utifrån behovet som finns hos e-handlaren. Vi kan alla våra partners, det är vårt ansvar. Våra kunder ökar sin försäljning med hjälp av Vendres plattform, då behöver vi också lägga till och ta bort partners i takt med våra kunders tillväxtresa. Vi har ett bra standardsystem och sen finns det möjlighet att bygga på i takt med att affären och verksamheterna utvecklas.
Du har tidigare jobbat i en mer renodlad säljroll hos Vendre, hur lång tid tar en säljprocess?
Det är jättestor skillnad mellan nykundsförsäljning och försäljning tillsammans med våra partners. Min snabbaste affär gick på 48 timmar, den längsta 11 månader. Säljer vi tillsammans med våra partners tar det ungefär 5-10 möten, vi jobbar noggrant och vill vara säkra på vad vi ska leverera till kunden. Ungefär 2-3 månader ligger införsäljningsprocessen just nu på.
Mindre kunder tar betydligt mycket mindre tid att onboarda, där har vi kunder som gått från förstamöte till lanserade på Vendres plattform på 1 - 2 månader. Det är en USP (unique selling point) Vendre har. Vi har en snabb “time to market” eftersom vår standardplattform är riktigt bra och det är enkelt att jobba med oss. Allt som är standardiserat går snabbt.
Hur skulle du beskriva din säljstil?
Relationsbyggande. Vilket går i linje med att både arbeta med sälj, partnerskap och affärsutvecklande processer. Jag är väldigt långsiktig när jag ger råd till våra kunder, likväl när jag sluter ett avtal med en techpartner. Vi vill inte leverera något som funkar de första månaderna och sen behöver de göras om för att vi missat i behovsanalysen. Vi ska vända på alla stenar och se till att det finns långsiktighet. Att byta e-handel är ett stort och viktigt projekt för en e-handlare. Vi förstår att våra kunder tar en risk, och då vill säkerställa leveransen och att de inte ska behöva byta e-handel fler gånger och att Vendre ska fungera lika bra när kunden växer i volym. Det ska vara klart och tydligt från början att även om de är kunder så är det ett samarbete. En långsiktig relation kommer att gynna oss alla och bidra till varandras lönsamhet.
Välj ett försäljningstips, vilket?
Lyhördhet och nyfiken! Lyssna mer och prata mindre. Det handlar om att förstå vad kunden besitter för utmaningar och behov. Du behöver ställa frågor för att få en djupare inblick i deras verksamhet och behov, och varför kunden har kontaktat dig, du ska i slutänden sälja det kunden faktiskt har ett behov av. Förstår du behovet till 100% och kan bevisa det genom att presentera ett förslag som framhäver fördelarna för kunden, har du visat dig engagerad i att skapa framgångar åt kunden. Det är en bra start för att skapa förtroende och att påbörja en långsiktig affärsrelation.
Vilka råd vill du ge till personer som är nyfikna på att arbeta med sälj hos Vendre?
Ring Gabriel, hehe, det är han som anställer.
Att sälja hos Vendre är roligt och utvecklande. Vi har en produkt som tar en stund att lära sig och varje kund är unik. Du ska kunna väva samma många olika behov, system och områden för att bygga en produkt som kunderna verkligen vill ha.
Det är belönande att få vara med i hela processen, i kundens resa. Att få se det vi suttit och diskuterat växa fram, exempelvis en annan typ av startsida där menyn och hur kunder konverterar ska ske annorlunda, vetskapen att flera hundra tusen kommer besöka hemsidan gör mig stolt och jag blir jäkligt glad.
För en säljare är det också ett fantastiskt område, det händer mycket inom e-handel. I och med pandemin har det boostas ännu mer, fler vill satsa. Marknaden är inte mättad och att få vara med på den här resan, till och med utveckla den, är väldigt positivt.
Vilken av Vendres värderingar tycker du är viktigast?
Tillsammans. Teamwork gör de bästa resultaten, vi har roligt och det skapar tillväxt. Vi är också olika team inom Vendre, vi har ett värde i att jobba tillsammans, när vi använder och nyttjar varandras kompetenser skalar vi upp Vendre i den riktning vi vill.
Gillar du att spela pingis?
Mmmm! Jag var aktuell för att delta i Pingis-VM i Shenzen, Kina 2019. Men det stoppades av en handledsskada...
Men det är såklart att min bakgrund ger mig ett försprång på kontoret ;) Just nu har jag och Tobias på App4Sales en internturnering (27 - 3 står det i matcher till mig, och då har jag spelat med fel hand de 3 han vunnit).