Produktägare: "Att stå som en sköld för att våra utvecklare ska få lov att jobba i lugn och ro"
Du jobbar både som produktägare och som team lead. Vad innebär det att vara produktägare?
Som produktägare är jag personen som är i mitten, jag tar emot önskemål om uppdateringar, faciliterar, planerar och presenterar produkten. Alla på Vendre kan komma in med önskemål om hur vår produkt ska utvecklas och så får vi såklart flera önskemål från kunder. I mitt jobb är det mycket planering och strukturering. En jätteviktig del i rollen handlar också om att guida och lära ut hur vi ska jobba tillsammans. Det är första gången Vendre har en produktägare. Kedje-tänket har jag hjälpt till med. Exempelvis har vi mer uppföljning sedan jag började, vi kör stand-ups i teamet varje dag. Allting ska också dokumenteras så att våra interna wiki växer.
Mitt mål är också att skapa en tydligare planering, en roadmap över vad och hur vi ska ta produkten framåt. Vi ska snart börja med kontinuerliga interna workshops så att vi får bättre kunskapsspridning sinsemellan i produktgruppen, det gör också att vi parallellt utvecklar teamkänslan.
Hur ser resan ut för att bli produktägare, exempelvis vad krävs för utbildning?
Jag skulle nog säga att du utbildar dig i det agila arbetssättet. Då får du lära dig om flöden och struktur. Jag har certifierat mig inom SAFe och är sedan tidigare också utbildad Scrum Master. Det är också vanligt att du går in som en slags lärling och går bredvid en annan produktägare för att lära dig. För att trivas ska du ha ett öga för planering, det här är en roll många skulle bli stressade av, det är mycket att hålla i åtanke.
Jag själv anser att det är viktigt att ha jobbat med något tekniskt innan du går in som produktägare, om du har en bra översikt över hur olika system sitter ihop och fungerar så är det sedan lättare att exempelvis skriva tekniska specar till teamet. Du behöver ha ett tekniskt tänk och förstå hur tekniska projekt fungerar. Med det sagt är det en hel vetenskap att skriva tekniska specar, det är ett område jag hela tiden utvecklas och lär mig mer om. För att kunna planera kommande sprintar och roadmaps så är det bra om du har förståelse för olika projektverktyg, exempelvis Jira eller DevOps.
Så. Börja med att sätta dig in i bolagets produkt, och börja jobba i ett tekniskt team. Exempelvis är techsupport en jättebra början. Testa vad du tycker är kul och vad du vill lära dig mer om. Därefter jobbar du uppåt, ju mer du kan om produkten och flöden, desto lättare blir det att utvecklas. Plötsligt blir det någon som slutar och då öppnas det vägar för dig. Själva arbetssättet går att applicera på många techbolag, jag kunde inte Vendre produkt när jag började, men kunde ändå gå in och facilitera direkt. Det kan finnas många produktägare på ett bolag, det beror på hur stort företaget är, hos Vendre har vi just nu en och det är jag.
Hur mycket kod behöver en produktägare kunna då?
Inte så mycket, men det är bra att ha en grundförståelse för olika system. Med det sagt vill jag själv kunna så mycket som möjligt, jag vill hela tiden lära mig mer. Det gör jobbet som produktägare mycket lättare, speciellt när jag skriver specar till utvecklarna i Produktteamet. Det är bra mycket lättare om jag vet ungefär vilka API:er som ska in och vad som ska göras, ungefär hur anropet ser ut. Det sparar tid när jag kan systemet och vet hur kopplingarna ser ut. Det hjälper mig exempelvis att prioritera, förklara och följa upp. Det är också bra att kunna formulera om kod till “business ord”, alltså när jag ska förklara vad vi sysslar med till resten av organisationen. Då behöver jag prata ett språk som alla förstår och översätta koden.
Vad gjorde du innan Vendre?
Jag har gjort så mycket olika saker! Började med att jobba inom matbutik sedan demensboende, därefter blev det förskolevärlden och så har jag varit saneringstekniker. Tänk dig att jag har sanerat allt som är äckligt… Men de senaste 10 åren har jag arbetat inom eCom , jag skulle nog säga att jag alltid haft tech som intresse, men det kom annat emellan under vissa perioder.
Fördelen med att ha gjort så mycket olika är att jag har blivit bra på att hantera människor och det behöver du verkligen kunna som produktägare. Du behöver stå stadigt när det blåser. Det kommer att vara konflikter i rollen, det behöver du vara beredd på. Alla vill ha saker levererade nu, nu, NU, vilket leder till otålighet. Då ska jag stå som en sköld för att våra utvecklare ska få lov att jobba i lugn och ro… Nu kanske jag skrämde upp dig, haha! Jag tycker det här är kul, det blir lite mer spännande i tillvaron
Vilken av våra värderingar tycker du är viktigast och varför?
Alla är jätteviktiga, men tillsammans kommer högst upp för mig. Vi i Produktteamet ska stärka vår teamkänsla och göra mer tillsammans. När vi har kul och alla känner att en kan vara sig själv i teamet, då jobbar vi mycket bättre ihop. Det blir lättare att fråga om råd när vi har kul tillsammans. Det är lätt hänt att springa snabbt framåt, tappa själva själen och därmed tappa “tillsammans”. Hos Vendre jobbar vi aktivt med tillsammans, genom Vendredagar, AW:s, brädspelskvällar, göra chokladbollar och anordna hackathons. Det är sjukt bra!